calin andra photoart

Ce cameră să îmi cumpăr?

Calin AndraComment
CALI5779-Edit.jpg

Îmi aduc aminte anii trecuți, mai exact prin anii 90, când nu se putea să pleci în concediu și să nu bagi în bagaj câteva role de film și o cameră. Era bine să ai la tine o cameră portabilă, ușor de folosit, să poată fi utilizată de vecinul de pătură la plajă sau de baciul care își mâna oile pe potecile munților că deh, pe vremea aia lumea trăia și era fericită fără selfy.  Azi stau și privesc retrospectiv, îmi dau seama că, cu ajutorul unor camere de plastic, cu o lentilă ieftină și câteva role de film am captat cele mai importante momente din viața mea, imagini cu soția mea, copilul meu, imagini pentru care nu a contat rezoluția sau performanțele în lumină scăzută pentru că sunt imagini cu noi, despre momentele importante pentru mine, imagini pe care le revăd într-un format 10 X 15 mai cu plăcere și mai des decât pe cele care ocupă câțiva TB pe hard disk-urile calculatorului. Azi la 20 de ani distanță stau și mă gândesc dacă echipamentul pe care îl am a meritat investiția. Stau și mă gândesc dacă cu adevărat avem nevoie de echipament extrem de performant pentru a capta amintiri. Îmi câștig existența ca fotograf, conștientizez că datorită echipamentului scump, pot oferii imagini tehnic mai calitative și mie îmi este mai ușor în munca mea, dar oamenii au tot timpul nevoie de aceste imagini? Cât de mult sunt ei reprezentați de performanța la ISO 6400 sau diafragme deschise precum gâtlejul unui băutor profesionist de bere. Sunt aceste cifre amintiri pentru ei? Probabil fotografiile făcute de ei mâine cu telefonul pe plajă, fericiți, iubindu-și copii, vor fi mai apreciate de ei peste ani decât niște cifre și specificații tehnice. Mulți cunoscuți apelează la mine și îmi cer sfatul atunci când vine vorba despre achiziția unui aparat de fotografiat. Primul lucru pe care îi întreb, este la ce le trebuie și ce buget au. Este foarte important să facem alegeri în funcție de necesități. Nu vrei să mergi în concediu cu un rucsac în care să pui un dSLR mare, cu teleobiective grele, flashuri și alte accesorii. poate o cameră bridge sau mirrorless cu un obiectiv all around ar fi o alegere mai potrivită dacă ești un fotograf pasionat și vrei imagini mai calitative asupra cărora să deții control total. Totuși pentru majoritatea oamenilor telefonul poate devenii ce a fost pentru mine acea cameră Konica, iar acest lucru se regăsește în statisticile care privesc vânzarea de aparate de fotografiat.

sursa: diyphotography.net

sursa: diyphotography.net

Spre exemplu vânzările de aparate dSLR/mirrorless au scăzut la jumătate din anul 2012 până în 2016, iar vânzările de camere bridge/compacte din 2010 au scăzut de 10 ori. Toate acestea pentru că evoluția telefoanelor și a aplicațiilor mobile au cucerit piața, ideea de click and share a distrus o industrie de miliarde de dolari dar în același timp a făcut loc pe piață altei industrii. Ce va urma este destul de greu de preconizat, fotografii cred că ar trebuii să se poată adapta noilor cerințe ale acestei piețe, să evolueze odată cu piața și cu clienții, iar dacă vor să își facă achiziții eu le recomand să aleagă în primul rând cu sufletul, să aleagă un aparat care să le facă plăcere să-l folosesc, care să-i determine să-l folosească, dar să nu uite că valoarea emoțională a amintirilor depinde de conținut și nu de echipament.

Încerc să-mi susțin afirmațiile prin faptul că deșii industria producătorilor de echipamente foto este în regres, din motive multiple pe care probabil le voi scrie cu altă ocazie, s-a raportat că în anul 2016 s-au făcut peste 1 trilion de fotografii, din care 13,4% s-au făcut cu aparate de fotografiat, 81,3% cu telefoane mobile iar diferența de 5,3% cu tablete. Sursa http: http://mylio.com/true-stories/tech-today/how-many-digital-photos-will-be-taken-2017-repost

Nevoia de schimbare

Calin AndraComment

De-a lungul timpului am făcut tot felul de fotografii, de la peisaj, macro, portret, fotografie de eveniment, jurnalism până la fotografie comercială și de produs. Am avut ocazia să fiu trainer pentru câțiva fotografi, să împărtășesc cu lumea din experiențele și trăirile mele prin intermediul fotografiilor pe care le-am făcut. Cu toate acestea, azi am un sentiment de nemulțumire, de neîmplinire. Dacă cineva m-ar pune să mă descriu ca fotograf, aș spune despre mine că sunt mai mult un fotograf tehnic, asta probabil datorită faptului că mi-a plăcut mereu tehnica și echipamentul fotografic, mi-a plăcut mereu să fiu corect, să fiu cum se zice: ca la carte. De curând, adică de vreo doi ani, am ajuns la concluzia că a fi tehnic poate fi un mare defect, gândirea și analiza în fotografie putând fi un adevărat zid în jurul creativității și a libertății de exprimare. La fel editarea unei fotografii, în încercarea de a atinge perfecțiunea unui chip sau peisaj, poate distruge tot ce înseamnă frumusețea lor naturală, poate distruge o poveste. Este ca și cum ai asculta o poezie recitată de un robot telefonic.  Îmi aduc aminte că în anul 2003 mi-am cumpărat primul aparat de fotografiat digital, un Canon. Am fost tare încântat de el, părea ceva nemaipomenit cu cei 3,2 mega pixeli, unealta perfectă pentru a face primii pași în universul digital. Eram atât de pasionat încât îl aveam mereu asupra mea. Am și acum pe un hard drive câteva fotografii făcute cu el care îmi sunt în continuare tare dragi. La fel și fotografiile făcute cu un Panasonic FZ 20, și cu Nikon D 80.  Apoi cred că a venit schimbarea, momentul în care tehnica a eclipsat pasiunea, am trecut pe aparate mai performante, full frame, mi-am cumpărat obiective, blitzuri, lumini de tot felul, geluri, modificatori de lumină, eram disperat să-mi creez propriul univers, să modelez totul după gustul și plăcerea mea. Dacă cerul nu era perfect, îl făceam eu, dacă pe portret era un rid în plus, bisturiul digital rezolva totul. Cu toate aceste, în continuare sunt nemulțumit, dar de curând am început să îmi reevaluez scara de valori a fotografiei. Primul lucru la care am renunțat, este atenția pe care o dau criticilor venite de la fotografi. În primul rând nu fac fotografie pentru fotografi, fac pentru mine și pentru clienții mei. Așa că nu mai mă deranjează o fotografie ușor neclară, nu mai mă deranjează o compoziție dezechilibrată și nici o încadratură atipică. Nu vreau să zic că este bine, dar vreau să mă concentrez pe emoții, pe momente, pe simțuri, pe trăiri, pe atitudine, pe imperfecțiune, pe frumusețea aia care vine din interiorul fiecărei ființe, pe gesturi, pe poveste. Vor fi schimbări, presimt asta, acolo unde lucrez pentru client, voi menține standardul impus de client, dar în ceea ce mă privește pe mine...simt că se vor schimba unele lucruri. 

IR 33 Cetatea Aradului

Calin AndraComment

Cum spuneam la începutul anului, unul dintre proiectele mele personale pe care le fac în cursul acestui an va fi făcut alături de o asociație nonprofit. Astfel am dat peste asociația IR 33 Cetatea Aradului, niște băieți pasionați de istorie și de tradițiile militare din zona noastră. Având la dispoziție o locație care se potrivește cu ideea proiectului, aceasta fiind Castelul Konopi, într-o duminică ne-am organizat să facem fotografiile. Asta a ieșit.

IR 33 - Cetatea Aradului

Irenne a story of war and passion

Simple idei și baliverneCalin Andra1 Comment

Proiectul Irenne mi-a încolțit în minte în urmă cu ceva timp când am văzut piesa de teatru dans Irenne, produsă de prietenul meu Onoriu Felea. O poveste bazată pe personaje reale, un aviator german și o fată frumoasă de pe meleagurile noastre, poveste care poate cu ușurință să devină subiect pentru aparatul de fotografiat în zilele noastre. Cu toate că am apelat la prieteni pentru a-mi servii drept modele și nu la actori profesioniști (Alex fiind protagonist în piesa de teatru dar nu este un actor profesionist), pot să spun că s-au implicat și au reușit să intre în roluri, ajutându-mă mult în încercarea mea de a crea o atmosferă credibilă. Dacă au mai fost nepotriviri este de înțeles, toți mai avem de învățat, dar cum aceste proiecte sunt destinate dezvoltării personale sper că pentru toată lumea a fost benefică această colaborare. Alături de Andreea Bolohan și Alexandru Urdaș, i-am avut alături de mine pe: Vali Cioban care s-a ocupat de vestimentație, coafura a fost realizată de Ali Sara, hairstylist la Beauty Line Professional, iar de machiaj s-a ocupat Iasmina Poptean. Le mulțumesc tuturor pentru implicare.

Irenne

Fashion cu Fujifilm X-T10

Simple idei și baliverneCalin AndraComment
Fashion

De aproape doi ani am schimbat sistemul foto Nikon pe Fujifilm. Am mai scris despre asta aici pe blog, despre motivele care au dus la acest lucru și despre cât de bine ne împăcăm. Pe zi ce trece cu toate că aparatul deja a fost înlocuit cu modelul din generația mai nouă X-T20, pe mine continuă să mă uimească cât de bun poate să fie și cât de polivalent și flexibil. La ultimul shooting pentru unul dintre clienții mei, m-am ambiționat să-i testez posibilitățile și limitările atunci când vine vorba despre fotografia de modă. Așa că am plecat la ședința foto cu un setup basic, format din Fujifilm X-T10, Fujinon XF 56mm f/1,2, XF 18-55 f/2,8-4 și Carl Zeiss Touit 32 mm f/1,8. Deoarece știam că voi avea de fotografiat atât în interior cât și afară, pentru setup-ul luminii am decis să folosesc un blitz Cactus RF 60, comandat de un trigger V6 și ceva umbrele. Pentru interior am dorit să merg pe lumină continuă, așa că am dus o lampă Youngnuo YN216. Nu vreau să pară că fac reclamă, nu iau nimic de la Fuji, ei probabil nici nu știu că exist, de aceea nici nu voi trage o concluzie, las imaginile să le apreciați și să tragă fiecare pentru el concluzia.

Home Studio Photography

Simple idei și baliverneCalin AndraComment
HOME STUDIO PHOTOART

Ca orice fotograf, mi-am dorit un spațiu în care să pot experimenta dincolo de banal, unde să pot controla în întregime fotografia. Așa am luat decizia de a transforma un spațiu pe care-l dețin în studio, un home studio. Nu este mare, dar este al meu și pot lucra în el așa cum îmi doresc. Cu siguranță nu va fi businessul vieții mele dar îmi oferă posibilități de perfecționare și experimentare ceea ce deja constituie un mare câștig. Primele încercări le-am făcut alături de Oana, pe care am cunoscut-o la un concurs unde eram fotograf oficial și a avut bunăvoința să-mi fi model. Mulțumesc Oana pentru răbdare și te mai aștept la studio. Pentru cei care doresc fotografie de studio, vă aștept din 27 aprilie.

Fiecare cu primăvara lui

Simple idei și baliverneCalin AndraComment

 

Azi dimineață în timp ce stăteam cu o cafea în față, am citit câteva rânduri scrise de un fost coleg, jurnalist de primă mână și mă gândeam cât de frumos poate fi să ai harul de a te exprima prin cuvinte, să reușești să transmiți ceea ce simți și vezi celor care au răbdarea de a citi rândurile scrise de tine. Mi-ar place și mie să pot face asta, mereu mi-am dorit să pot scrie așa, să am un blog care să fie citit, dar nu pot. De aceea încerc să transmit ce nu pot prin cuvinte, prin imagini. Deci, fiecare cu primăvara lui.

Convenția WeddingStaff 17-18 martie

Simple idei și baliverneCalin Andra1 Comment

Pentru prima dată în ultimii 20 de ani, am ales să-mi petrec ziua de naștere departe de ai mei, oferindu-mi drept cadou cu puțin egoism o escapadă de 2 zile în Timișoara. A treia zi, fiind workshopul lui Adam Alex am dat skip, locurile fiind limitate, dar m-am bucurat că am reușit să-i fac o fotografie pe care să o folosesc pe acest post. Știam că mă voi confrunta cu zeci de mesaje și telefoane de ”La mulți ani” trimise de prietenii mei (cărora le mulțumesc și pe această cale) dar mi-am asumat să-mi pun telefonul pe silence și să dau curs faptului că am câștigat un loc la Convenția Fotografilor de Nuntă oferit de Daniel Chindea, sufletul echipei WeddingStaff, la convenția din 17-18 martie care s-a ținut la Timișoara.  Inițial am rămas oarecum indiferent, adică mă gândeam: bun...ce pot să mai învăț eu pe acolo, doar apăs butoane de o căruță de ani, dar dacă tot s-a ivit ocazia hai să merg măcar de curiozitate, să văd ce este atât de diferit la fotografia de eveniment care se face acum, iar dacă nu îmi place, sâmbătă rămân acasă și mă chefuiesc . Ok, ok, vă spun eu, este diferit iar eu am rămas foarte încântat de faptul că am avut ocazia să ascult ideile unor oameni care au experiență în acest domeniu. Sincer vă spun că am rămas cu câteva idei foarte utile, pe care cu siguranță voi încerca să le pun în practică dacă mă voi decide să reintru pe piața fotografiei de eveniment și chiar regândesc la modul serios acest lucru. Ar fi impropriu să încep aici pe blog să spun ce s-a discutat pe acolo, cine e curios mai bine se gândește de pe acum să pună un bănuț deoparte și să se înscrie la următoarea ediție, oamenii nu vă vor plictisii cu diafragme, expuneri și compoziții în schimb vă oferă un bun suport educațional despre ce înseamnă fotografia de eveniment, promovare și tot ce stă în spatele unui business care să aibă succes în acest domeniu. Oricum ca și o concluzie finală, este nevoie mereu să investești în dezvoltarea ta personală, este nevoie să fi deschis la nou, să nu pleci la drum cu idei cum că ești bun și le ști pe toate și nu în ultimul rând, nasul mai jos să nu dai în gropi.

Strada

Simple idei și baliverneCalin AndraComment
STRADA

Vreme de opt ani am făcut fotografie pentru presă și ori de câte ori privesc în urmă îmi dau seama că a fost genul fotografic de care am fost cel mai îndrăgostit. Faptul că presa în România a luat-o într-o direcție pe care eu o consider greșită, că banii deveniseră o problemă, ei abia acoperind mentenanța echipamentului m-au făcut să renunț. Am renunțat dar mereu am dus dorul străzii. Cum de câteva zile la noi au început mitinguri și manifestații de stradă am luat aparatul și am ieșit. Pe STRADA.

Beijing Dance Academy

Calin AndraComment

Cu ocazia Anului Nou Chinezesc 2017, Anul Cocoșului de foc, am avut ocazia să particip la un spectacol al celebrei Academii de dans din Beijing, spectacol intitulat ”Comori folclorice din China”, prezentat în România prin Ambasada Republicii Populare Chinez și al Casei Româno-Chineze. Au fost prezentate douăsprezece dansuri folclorice din diferite zone ale Chinei, aparținând diferitelor etnii din China.

Înghețul

Calin AndraComment
Fujifilm X-T10, 18-55, MCEX-11, ISO 400, 1/500s, f8

Fujifilm X-T10, 18-55, MCEX-11, ISO 400, 1/500s, f8

Nu știu cum a fost pentru voi, dar pentru mine iarna aceasta pare să fie interminabilă. Frig, puțină zăpadă, frig din nou și o lipsă totală de soare. Cum naiba să îți meargă bine când scoți nasul din casă și nu vezi decât un interminabil cer gri. Bleah. Dar azi de dimineață am ginit o rază de soare și am decis să las căldura patului și să  mă mobilizez cumva să ies afară. Rapid am luat geanta, am băgat în ea dragul meu X-T10 cu 18-55 și am completat setupul cu 55-200. Văzând de pe balcon pomii plini de chiciură m-am gândit că n-ar fi rău să îmi iau MCEX-11, extensia de macro în ideea că poate reușesc să explorez lumea ...mai de aproape. În grabă am uitat să îmi iau căștile, singurul acompaniament disponibil  fiind lătratul unor câini bezmetici care probabil au belit și ei necontrolat ochii în soarele care încerca să se stabilească pe cer, dar când am ajuns la o tufă ornamentală (poate cătină da nu bag mâna în foc)  gândul mi-a zburat la Pour some sugar on me a celor de la Def Leppard, așa că fredonând am mers mai departe, câinii luând în primire pe un tip care își făcea alergarea de dimineață.

Fujifilm X-T10, 18-55, MCEX-11 ISO 800, 1/350, f/8

Fujifilm X-T10, 18-55, MCEX-11 ISO 800, 1/350, f/8

De cele mai multe ori atunci când fotografiem, în încercarea de a realiza ceva bun ne pierdem în detalii și aranjamente, când totul e la mâna noastră, doar trebuie să vedem să descoperim și să înțelegem că totul este predestinat și pregătit. De regulă nu știu să dau nume fotografiilor, mereu am avut o problemă cu asta, dar azi am știut în momentul în care am apăsat pe buton că această fotografie se va numii Frozen Fibonaccio. Cunoscătorii știu de ce.

Fujifilm X-T10, 18-55, MCEX-11, ISO 400, 1/250, f/5,6

Fujifilm X-T10, 18-55, MCEX-11, ISO 400, 1/250, f/5,6

Proiecte 2017

Calin AndraComment

Spuneam că pentru anul 2017 îmi doresc câteva proiecte personale, iată că fiind pe încheiere cu 2016, este momentul să anunț proiectele pentru 2017.

Cele 5 proiecte personale sunt:
1. City lights - 12 fotografii (city scapes)
2. Emotions - 12 fotografii (portret)
3. Shadows - 12 fotografii (eseu/abstract)
4. Street reflections - 12 fotografii (street photography)
5. Untouch - 12 fotografii

Cele 5 proiecte de voluntariat sunt:
1. Dress - o colecție a unui designer (12 fotografii)
2. Colors - un makeup artist (12 fotografii)
3. Artists and artisans - un artist (plastic, muzician,actor, etc) 12 fotografii
4. Hope - un parteneriat cu un ONG /club/sportivi
5. People and Places - o documentare în imaginii a unei localități/comunități.

Pentru ultimele 5 proiecte aștept propuneri de colaborare, sugestii, idei de la toți prietenii mei de pe facebook, puteți face cadou unul dintre proiecte persoanelor cunoscute care știți că ar avea nevoie de imagine. Nu costă nimic, eu iau foarte în serios aceste proiecte și dacă totul va fi ok, voi continua și în alți ani să le fac. Desigur voi alege cu cine voi colabora din cererile pe care le voi primii, cereri pe care le aștept până în data de 24 decembrie 2016 în privat. Îi voi anunța pe beneficiari, de asemenea în mod privat.

Proiecte

Calin AndraComment

Proiecte personale. L-am auzit zilele trecute pe Ted Vieira, un fotograf care mă inspiră tot mai mult, vorbind despre proiectele personale și despre importanța lor în activitatea unui fotograf. Cu toate că nu sunt aducătoare de venit, proiectele personale au o mare importanță în dezvoltarea personală, fiind obiective pe care te vei străduii să le atingi. Astfel motivat de aceste proiecte, voi aloca timp și resurse pentru a face totul mai organizat. Pentru anul 2017, mi-am propus să încep și eu să lucrez la astfel de proiecte și mi-am propus un număr de 5 proiecte. Dacă la fiecare proiect voi face minim 12 fotografii, ar trebui ca la sfârșitul anului să am un minim de 60 de fotografii. Nu este o cifră de neglijat, rămâne să îmi stabilesc proiectele și colaboratorii. 

Click & Share

Calin AndraComment

Zilele trecute am văzut pe canalul de youtube a lui Tony și Chelsea Northrup o emisiune în care se discută despre evoluția fotografiei, a echipamentelor și al consumatorilor de imagine. Își permit să și facă și câteva predicții bine documentate cu privire la viitorul industriei foto și la așteptările consumatorilor într-un viitor relativ scurt. Sincer până acum nu prea mi-am pus întrebarea: Ce voi face mâine ca și fotograf?  Adevărul este că digitalizarea aparatelor de fotografiat iar mai apoi avântul luat de industria telefoanelor mobile, pe foarte mulți i-a pus în mare încurcătură, așa că pentru a fi și eu cât de puțin informat, am făcut rapid câteva căutări pe google și am ajuns la un rezultat destul de ...ciudat. Astfel la sfârșitul anului 1999, an considerat vârful vânzărilor de filme foto de către Kodak, lider în industrie la acea vreme, în întreaga lume s-au făcut aproximativ 80 de miliarde de fotografii. Pare mult la o populație care depășea la acea vreme cu puțin peste 6 miliarde de oameni la nivelul întregului glob. Adică undeva la 14 fotografii de om într-un an. Ei bine, 16 ani mai târziu, într-un raport dat de către Facebook în luna mai 2015, se precizează că zilnic sunt postate pe serverele lor 2 miliarde de fotografii de către 1,4 miliarde de utilizatori, ceea ce însumează 730 miliarde de fotografii doar pe Facebook în acel an. În anul 2015, populația lumii ajunge la 7,324,782,225, ceea ce înseamnă că fiecare om de pe planetă ar trebuii să posteze dor pe facebook 100 de fotografii. Este mult, asta în special dacă analizăm graficele date de furnizorii de echipamente foto, care anual reduc vânzările la aparatele consumer și entry level. Telefonul mobil, fiind mereu asupra ta, devine cea mai utilizată cameră foto, iar platformele și aplicațiile dezvoltate pentru acestea încurajează folosirea lor. Astfel apare Instagram, platformă dedicată telefoanelor mobile, care doar prin diferite moduri neoficiale permite încărcarea fotografiilor de pe PC sau notebook, încurajând astfel utilizarea telefoanelor mobile. Să fie acesta momentul în care fotografii, dacă nu se adaptează și nu vor lua anumite măsuri vor ajunge precum cei de la Kodak, să își închidă afacerea sau să se reorienteze. Probabil. Piața oarecum o dovedește, fotografii fiind solicitați în ultimii ani în special la evenimente personale precum: nunta, botezul, aniversări etc. restul activităților fotografice rămânând la nivel de nișă, precum fotografia de modă, corporate sau comercială. Mi-e greu să zic că viitorul sună bine, dar cu siguranță vom afla cum va fi pentru că nu prea avem cum scăpa de el. 

Fujinon XF 56mm f/1,2 R

Calin Andra1 Comment

Primele impresii...

Poate unul dintre cele mai importante obiective din trusa unui fotograf, este obiectivul de portret. După marea trecere la sistemul Fujifilm, era normal să îmi reconsider prioritățile și să achiziționez un obiectiv dedicat portretului, așa că am început să studiez piața și să văd ce oferă Fujifilm în acest domeniu. Desigur îmi doream o focală fixă, deci XF 50-140 iese rapid din discuție, fiind și un obiectiv mare și greu, depășind propriul concept despre sistemul mirrorless. Așa că alegerea a fost relativ simplă, pe piață Fujifilm având trei obiective dedicate portretului. XF 56mm f/1,2 R, XF 56mm f/1,2 R APD și XF 90mm f/2 LM WR. Diferența dintre primele două constă  în faptul că cel de-al doilea dispune de un filtru de apodizare, care conferă cel puțin în specificații un bokeh mai ”cremos” cu sacrificiul unei diferențe de preț destul de substanțiale. XF 90, are un unghi de cuprindere echivalent cu 135mm în formatul 35mm full frame, nefiind pe gustul meu. În general la fotografia de portret pentru mine este importantă comunicarea cu subiectul, deci o focală echivalentă cu 85 mm m-ar face să mă simt perfect. Calculele fiind făcute, am ales varianta 56mm f/1,2 R. Scos din cutie, obiectivul șochează puțin prin dimensiune, cu parasolarul atașat fiind foarte aproape de dimensiunea unui Nikkor AF-S 85mm f/1,8, puțin cam mare și greu pentru un obiectiv mirrorless. Dar diafragma foarte deschisă, implică o dimensiune mai mare a obiectivului chiar dacă acoperă doar formatul APSC. Construcția optică este una relativ simplă, Fujinon optând pentru o formulă din 11 elemente, dispuse în 8 grupe incluzând un element asferic și două elemente extra low dispersion. Mecanismul diafragmei este format din 7 lamele rotunjite, oferind o diafragmă cu valori de la 1,2 la 16 în pași ajustabili de 1/3 EV prin intermediul unui inel dedicat. La valori ale diafragmei de 1,2 - 2, punctele de lumină se prezintă rotunde, bokehul fiind foarte bun, cu tranziții moi. 

Fujifilm X-T10, XF 56mm f/1,2 R, ISO 500, f/1,4, 1/125, flash Cactus RF60, difuzie umbrelă 80cm

Fujifilm X-T10, XF 56mm f/1,2 R, ISO 500, f/1,4, 1/125, flash Cactus RF60, difuzie umbrelă 80cm

Inelul diafragmei tipic obiectivelor Fujinon, funcționează frumos, cu un clicket specific care conferă fotografului o experiență de fotografiere inedită. De asemeni inelul de focus are o cursă fină și o dimensiune suficient de mare, fiind foarte facilă focalizarea manuală dacă se impune acest lucru. Focalizarea automată este precisă chiar dacă viteza de autofocus nu-l vor face obiectiv dedicat pentru sport. În schimb, focusul este consistent și precis.

Fujifilm X-T10, XF 56mm f/1,2 R, ISO 200, f/1,2, 1/640

Fujifilm X-T10, XF 56mm f/1,2 R, ISO 200, f/1,2, 1/640

Cum era de așteptat, redarea culorilor și contrastul sunt foarte bune, alături de simulările de film oferite de Fuji, fisierul jpeg fiind foarte bun, imaginea fiind sharp chiar de la cea mai deschisă diafragmă. Difracția începe să-și facă simțită prezența de la f/8 cel puțin din ce am văzut eu deșii trebuie să recunosc că rar am închis diafragma la f/2,8. 

Fujifilm X-T10, XF 56mm f/1,2 R, ISO 200, f/2,8, 1/180s Cactus RF 60, CTO gel

Fujifilm X-T10, XF 56mm f/1,2 R, ISO 200, f/2,8, 1/180s Cactus RF 60, CTO gel

Majoritatea obiectivelor focalizează bine și rapid în lumină bună așa că am trecut la testul suprem. Am găsit o locație aflată în beznă, doar ceva iluminat stradal dar și acela foarte slab. Am folosit pentru fotografiere un blitz declanșat radio, pus pe un trepied înalt, aprofimativ 3 metrii, fără modificator de lumină și cu zoomul la 105 mm, pe care am pus un gel CTO pentru a obține un fundal rece. Balansul de alb setat manual la 3800 K. Focusul a fost foarte precis, chiar dacă nu rapid, dar a contat mult faptul că nu a căutat foarte mult până să obțină punctul de clar. Desigur am folosit punctul central și am reîncadrat, rezultatul fiind foarte bun, mult mai bun decât în cazul obiectivului Carl Zeiss Touit 32mm f/1,8 pe care îl dețin. 

Fujifilm X-T10, XF 56mm f/1,2 R, ISO 400, f/1,2, 1/125s

Fujifilm X-T10, XF 56mm f/1,2 R, ISO 400, f/1,2, 1/125s

Obiectivul după cum era de așteptat este destul de greu, are 0,405 kg, fiind puțin mai greu decât un Nikkor AF-S 85mm f/1,8G care cântărește 0,350 kg și foarte puțin mai ușor decât Canon EF 85mm f/1.8 USM care cântărește 0,425 kg. Fujifilm a optat pentru acest obiectiv la un filet de 62mm, și o construcție de foarte bună calitate, carcasa obiectivului și montura fiind metalice. La fel și inelul de diafragmă și cel pentru focalizare. Doar parasolarul cu care obiectivul vine în cutie este dintr-un policarbonat de bună calitate. Obiectivul vine însoțit de capace față/spate și de o husă din microfibră neagră care se regăsește în mai toate cutiile obiectivelor Fujinon. Obiectivul este fabricat în Japonia.

Obturator mecanic vs. obturator electronic

Calin AndraComment

Odată cu dezvoltarea industriei echipamentelor foto, produsele care ajung în geanta consumatorului ajung să fie tot mai performante, aducând apogeul tehnologic la un clic distanță. Astfel dacă în urmă cu câteva zeci de ani aparatele de fotografiat ofereau timpi de expunere considerați scurți, de 1/8000 iată că noua tehnologie a obturatoarelor reușește să se impună cu timpi de 1/32000s. Deși par desprinse din domeniul SF, sunt aparate care dispun de acești timpi de expunere extremi, dar să vedem cu ce compromisuri față de obturatorul mecanic. Presupun că majoritatea cunosc principiul de funcționare al obturatorului mecanic, așa că am să mă concentrez pe cel electronic, cu avantajele și dezavantajele lui. În primul rând sunt silențioase, practic nu se aud. Ideale de folosit în condițiile în care vreți să treceți neobservat, în cazul fotografierii la spectacole, teatru, conferințe etc. Un alt avantaj este un surplus de viteză în auto focus, precizie și un consum mai mic de energie. Desigur faptul că nu există vibrații produse de perdea, poate fi un alt avantaj atunci când se fotografiază la timpi de expunere mai lungi. Dar pe lângă aceste beneficii avem și dezavantaje, majore. Cunoscut sub denumirea de rolling shutter, obturatorul electronic funcționează oarecum asemănător cu cel mecanic, el scanând imaginea de sus în jos. Astfel dacă se fotografiază un subiect aflat în mișcare sau fotograful se află în mișcare rapidă față de subiect, vom avea parte de un artefact care distorsionează imaginea, precum în imaginile prezentate mai sus. Fiind o expunere secvențială de sus în jos, deplasarea camerei fiind de la stânga la dreapta se observă o accentuată înclinare a linilor verticale către dreapta, partea de sus fiind mai deplasată decât baza deoarece de acolo a început expunerea. În momentul de față producători lucrează la dezvoltarea unor noi variante de obturatoare, Global shutter care să permită capturarea imaginii simultan de pe toată suprafața senzorului. Să sperăm că pasul va fi realizat în curând și că tehnologia va devenii accesibilă, fiind un mare pas înainte în evoluția echipamentelor de fotografiat digitale.

Fujifilm X-T10 kit Fujinon XF 18-55mm f/2.8-4 R LM OIS, impresii după primul an

Calin AndraComment
Fujifilm X-T10 kit Fujinon XF 18-55mm f/2.8-4 R LM OIS

Fujifilm X-T10 kit Fujinon XF 18-55mm f/2.8-4 R LM OIS

A trecut un an de când curierul mi-a lăsat la ușă un kit Fujifilm X-T10 cu obiectivul Fujinon XF 18-55mm f/2,8-4 R LM OIS, achiziționat în urma defectării unui mirrorless pentru care am considerat reparația neprofitabilă. Mereu mi-am dorit un aparat de fotografiat de dimensiuni mici care să îmi ofere libertate de mișcare, imagini de calitate, și o experiență de fotografiere cât mai apropiată de cea a filmului. Iată că  după mai bine de 10 ani în care am fotografiat exclusiv cu echipament Nikon și îndelungi căutări pe internet am ales să fac schimbarea și să aleg acest brand. Proaspăt lansat la acea vreme X-T10 apărea pe piață ca un X-T1 mai ieftin, cu un firmware mai bun în privința auto focusului și la un preț imbatabil, având în vedere că obiectivul Fujinon XF 18-55 mm f/2,8-4 R LM OIS se vindea separat cu 3000 lei. Este clar că nu este un obiectiv de kit oarecare așa cum am fost obișnuit la alte branduri, calitatea optică și construcția fiind mai de grabă premium.

X-T10, XF 18-55, ISO 200,  f/6,4  1/125s, 28mm, Provia film simulation

X-T10, XF 18-55, ISO 200,  f/6,4  1/125s, 28mm, Provia film simulation

Primul aspect care ma impresionat imediat după ce am pus aparatul la ochi a fost vizorul. Incredibil de bun, cu o rezoluție excepțională și o claritate care te duce cu gândul la un vizor optic, afișează foarte multe informații care pot fi ascunse sau afișate după dorința utilizatorului. Faptul că pentru controlul diafragmei se folosește un inel dedicat pe obiectiv, aduce un feeling aparte și o experiență inedită de fotografiere. Pentru unghiuri dificile aparatul are un display generos de 920.000 de pixeli care este rabatabil fiind util în situațiile când vrei să fotografiezi de jos. Din păcate nu este disponibilă tehnologia touch la acest display. Controlul timpului de expunere este de asemenea preluat de o rotiță dedicată pentru acest scop aflată în partea dreaptă a aparatului, lângă rotița de compensare a expunerii care la rândul ei permite ajustarea valorilor expunerii cu +/- 3 EV. Aparatul beneficiază de un obturator mecanic care oferă un timp de expunere de până la 1/4000s iar pentru situații în care se dorește fotografierea la timpi mai scurți se poate opta pentru un obturator electronic capabil să ofere timpi de expunere de 1/32.000s. Un alt aspect impresionant a fost gama dinamică a aparatului, eu fiind pasionat de fotografia de arhitectură și cityscape am apreciat pozitiv acest lucru, imaginile fiind foarte bune, aparatul oferind un control bun asupra umbrelor și a luminozității.

X-T10, XF 18-55, ISO 200, f/11, 6s, 18mm, Astia film simulation

X-T10, XF 18-55, ISO 200, f/11, 6s, 18mm, Astia film simulation

Construcția corpului este bună, materiale de calitate care oferă un sentiment de aparat bine făcut și trainic. Priza gripului este puțin ciudată, în scurt timp de la achiziție mi-am cumpărat un L bracket care îmbunătățește considerabil priza și îmi dă posibilitatea de a monta aparatul pe trepied prin intermediul sistemului Arca Swiss. Una din erorile de proiectare pe care eu le-am remarcat la Fuji X-T10 este filetul pentru fixarea plăcuței de la trepied. Odată montată nu se mai poate deschide compartimentul acumulatorului și al cardului de memorie.

X-T10, XF 18-55,  ISO 200,  f/4,  1/125s, 55mm, Classic Chrome film simulation

X-T10, XF 18-55,  ISO 200,  f/4,  1/125s, 55mm, Classic Chrome film simulation

Timp de 10 ani, am fost genul de fotograf care fotografia exclusiv în format RAW, dar de când am văzut reproducerea culorilor și finețea tonurilor la Fujifilm am început să fotografiez RAW+Jpeg și să editez direct fișierul jpeg, RAW-ul fiind pentru backup, ceea ce nu se întâmpla până acum pe sistemul Nikon. Adevărul este că fișierele jpeg sunt extraordinare fiind destul de greu de ajuns la același rezultat prin procesarea fișierelor RAW cel puțin cu ajutorul softurilor folosite de mine. În plus controlul asupra expunerii cu ajutorul vizorului electronic care poate fi setat să afișeze preview-ul imaginii și histograma live sunt foarte utile oferind o sigurață și un bun control asupra valorii expunerii. Aparatul pune la dispoziția utilizatorului mai multe simulări de film precum: Provia, Astia, Velvia, Classic Chrome, Pro Neg. Hi, Pro Neg.Std, Monochrome, Monochrome Ye Filter, Monochrome R Filter și Monochrome G Filter. Cu siguranță aceste simulări vor face deliciul oricărui fotograf, rezultatele obținute fiind deosebite, fișierele RAW fiind după cum spuneam cel puțin în cazul meu doar pentru backup.

X-T10, XF 18-55, ISO 400, f/4, 1/30s, 55mm, -0,7 EV, Classic Chrome film simulation

X-T10, XF 18-55, ISO 400, f/4, 1/30s, 55mm, -0,7 EV, Classic Chrome film simulation

Obiectivul XF 18-55mm f/2,8-4 R LM OIS vine cu un stabilizator de imagine foarte eficient care permite fotografierea subiectelor statice cu timpi de expunere lungi, eu am obținut imagini foarte clare chiar și la 1/10s în condițiile în care distanța focală era maximă, adică 55 mm. Obiectivul fiind unul cu diafragmă variabilă, în capătul tele ajungând la f/4 am avut mici rețineri în ceea ce privește puterea de separație și calitatea bokeh-ului. Obiectivul a dovedit că face față cu brio acestui aspect, oferind un bokeh suficient de cremos și consistent în același timp, având o putere bună de separare a subiectului de fundal.

X-T10, XF 18-55,  ISO 400,   f/4,  1/60s,  -0,7 EV,  Astia film simulation

X-T10, XF 18-55,  ISO 400,   f/4,  1/60s,  -0,7 EV,  Astia film simulation

Noul firmware dezvoltat de către Fuji a implementat pe acest aparat funcția de detecție a feței și a ochiului, funcții dedicate fotografiei de portret, care s-au dovedit utile și eficiente atunci când fotografiem persoane. Auto focusul este rapid și precis chiar și în condiții în care lumina este slabă, fiind disponibile mai multe variante de focus. Se poate opta pentru focalizarea cu un singur punct, pe zone sau modul auto. De asemenea aparatul poate focaliza în mod single, continuu sau manual. Pentru modul manual se pot alege mai multe variante de asistență a focalizării fie pe bază de evidențiere a marginilor cu contrast ridicat (focus peak) sau o asistență clasică bazată pe ruperea imaginii (split image).

Chiar dacă de pe X-T10 lipsesc câteva controale disponibile pe X-T1, cum ar fi setarea valorilor pentru sensibilitate, modul de măsurare a expunerii și alegerea modului de focalizare, problema poate fi ușor rezolvată deoarece utilizatorul are la dispoziție nu mai puțin de șapte butoane configurabile. Eu am ales să aloc pentru aceste butoane controlul sensibilității, alegera modului de autofocus (single, zone, wild/tracking), măsurarea expuneri, selectarea punctului de autofocus, balansul de alb si alegerea setărilor particularizate. Ultimul a rămas la setarea cu care a venit din fabrică și îl folosesc pentru conectarea wifi.

X-T10, XF 18-55,  ISO 500,  f/4,  1/300s,  55mm,  Monochrome G filter film simulation

X-T10, XF 18-55,  ISO 500,  f/4,  1/300s,  55mm,  Monochrome G filter film simulation

Meniul aparatului nu este foarte intuitiv, a fost necesar puțin studiu pentru a descoperii unele setări, mai ales că în multe cazuri Fujifilm au ales un limbaj mai puțin comun. Cu toate acestea odată făcute setările de bază utilizatorul trece destul de rar prin meniu, mai ales că există deja celebrul buton ”Q” care oferă un meniu propriu rapid care de asemenea poate fi ușor configurat în funcție de preferințele utilizatorului. Citisem pe mai multe forumuri de specialitate despre lacunele pe care le are Fujifilm în privința vitezei de focalizare. Nu pot să spun că este ceva extraordinar dar nici dramatic nu este. Rafala de 8 cadre/secundă este una bună, păcat că bufferul nu permite un umăr mare de cadre, aici X-T1 este cu ceva pași în față. X-T10 nu beneficiază de ermetizare împotriva apei și a prafului deci nu este recomandat să fie folosit în asemenea situații. Totuși pentru a testa viteza și precizia auto focusului am mers cu el la un eveniment sportiv unde praful e la el acasă. Aparatul a făcut față, cele 77 puncte de focalizare disponibile nu au ratat focalizarea,  fotografiile obținute fiind în focus în proporție foarte mare.

X-T10,  XF 18-55,  ISO 800,  f/4,  1/850s,  18mm,  +2 EV,  Classic Chrome film simulation

X-T10,  XF 18-55,  ISO 800,  f/4,  1/850s,  18mm,  +2 EV,  Classic Chrome film simulation

În finalul acestui review am lăsat temerea cea mai mare legată de un aparat cu senzor APS-C și anume comportamentul la valori mai ridicate ale sensibilității. Totuși aparatul se comportă foarte bine, chiar dacă la valori mai mari de ISO 3200 zgomotul de imagine este prezent fotografiile  arată bine fiind foarte apropiate de ce se obține pe film. Intervalul la care se poate seta sensibilitatea este cuprins între 200 și 6400 cu un boost până la 51200.

X-T10,  XF 18-55,  ISO 1600,  f/4,  1/40s,  -0,7EV   Classic Chrome film simulation

X-T10,  XF 18-55,  ISO 1600,  f/4,  1/40s,  -0,7EV   Classic Chrome film simulation

Dacă ar fi să trag o concluzie aș zice că acest kit este unul extrem de versatil, poate fi folosit atât la fotografia de concediu, peisaj, portret dar și la sport sau reportaj. Combinația dintre senzorul X-Trans de generația a II-a și optica oferită de Fujifilm este una de excepție, cu fișiere jpeg de foarte bună calitate. Rezoluția de 16 mega pixeli nu este foarte mare pentru zilele noastre dar acoperă majoritatea situațiilor, imaginile rezultate fiind de o calitate excepțională. Cu siguranță dau mari șanse acestui sistem, nu trebuie omis faptul că Fujinon oferă deja o gamă largă de obiective în special cu distanță focală fixă și foarte luminoase. Micile neajunsuri se vor corecta cu siguranță fie prin update-uri de firmware fie odată cu apariția versiunilor viitoare.

Rogue & BMW

Calin AndraComment

Zilele trecute am profitat de Alex și BMW-ul lui pentru a experimenta puțin gelurile pentru flash de la Rogue. Pack-ul conține 20 de filtre de corecție sau creative, o husă pentru transport și din păcate doar un elastic pentru montare pe flash. Filtrele sunt împărțite în trei grupe, filtre de corecție, verde-albastru și galben-roșu. Am folosit doar filtre de corecție, ideea ședinței foto fiind de a simula faptul că fotografiile au fost făcute noaptea, sursa de lumină fiind iluminatul stradal. Fotografiile au fost făcute în jur de ora 18, deci nu era noapte, mai degrabă spre ora apusului fiind nevoie de o subexpunere pentru ambient. Aparatul folosit a fost Fuji X-T10, obiectivul Fuji XF 18-55 f/2,8-4 iar ca flashuri am folosit două Cactus RF60 comandate de un trigger Cactus V6. Am subexpus la -1,7 EV pentru a avea fundalul întunecat asemănător cu cel din fotografia de noapte/oră albastră. Pentru keylight am folosit un filtru portocaliu Full CTO (6500K to 3200K) iar pentru lumina de contur și background un filtru 1/2 CTB (3200K to 4200K). Ca temperatură de culoare am ales un WB de 3300K.