calin andra photoart

Trenul de noapte

Calin AndraComment

Să fie oare posibil să evoluăm? 

upload.jpg

Mereu mi-a plăcut să călătoresc cu trenul.  Fiind prea comod să stau la volan iar șofatul nefiind una din plăcerile  mele,  practic nu prea aveam alternative decât trenul. Partea proastă în toată povestea asta este că trenul în mioritica noastră țară înseamnă mizerie, gunoi, mirosuri dubioase și alte neplăceri. De ceva vreme umblă vorba în târg că lucrurile se schimbă dacă mergi cu trenul Astra Transcarpatic. Mânat de curiozitate și de nevoia de a călători,  am decis să iau acest tren, să optez pentru un drum de noapte cu el până la Bușteni. Nu sunt un pretențios de felul meu și fiind trei persoane, am optat pentru cuseta cu 4 paturi. Cum  am studiat oferta celor de la CFR înainte , prețul plătit de mine fiind egal cu cel de clasa a doua la CFR, în situația în care acolo te riști să faci icter până la destinație acest tren a venit ca soluția perfectă . Acuma știu că poate sună a laudă,  dar trenul acesta m-a făcut să mă simt mândru ca sunt arădean,  pentru că este făcut la mine în oraș, pentru că reprezintă un început de normalitate, pentru că pot călători omenește. Nu mă dau pe spate pentru că am wifi, nici pentru o apă sau cafea incluse în preț, în schimb mă bucur pentru că oamenii sunt civilizați, pentru că îți zâmbesc și se străduiesc să te facă să te simți bine. Până acum, alegerile mele au fost bune. Noapte bună! 

Am decis să călătoresc ”light”

Calin AndraComment

De cele mai multe ori când plecăm într-o vacanță, ne place să facem fotografii, să venim acasă cu cât mai multe fotografii bune pe card, motiv pentru care mulți pasionați de fotografie ridică ștacheta și se împovărează cu câteva kilograme de echipament, în speranța că un dSLR, cu câteva obiective vor sta la baza succesului în capturarea unor amintiri grozave. De când am trecut la sistemul Fujifilm, unul dintre beneficiile sistemului a simțit-o spatele meu. Rucsacul zace în dulap, neutilizat de vreo doi ani. Chiar mă gândeam să-l scot la vânzare, să se bucure cineva de el. Pentru vacanța care urmează, am decis să nu duc cu mine mult echipament, dar ceea ce duc să îmi poată asigura necesarul pentru realizarea unor fotografii decente, pe care să le pot folosii ulterior. Hai să vedem ce alegeri am făcut. Ca geantă am ales una dintre preferatele mele, o geantă ieftină, trainică, care a găzduit de-a lungul timpului toate aparatele mele. Este o geantă Lowepro Event Messenger 150, am cumpărat-o la un preț mai mult decât decent, cam 150-200 de lei. Nu știu dacă se mai găsește pe piață dar o recomand cu căldură celor ce au nevoie să transporte un aparat și minim 3 obiective. Poate acomoda cu ușurință un dSLR full frame cu un 24-70, 70-200 si încă un obiectiv sau un blitz. Are și un compartiment dedicat pentru transportul unei tablete de până la 10 inch, deosebit de util și care datorită unui perete despărțitor foarte solid protejează bine tableta. Pentru mine, va transporta un Fuji X-T10, obiectivele Fujinon XF 18-55 f/2,8-4, Fujinon XF 55-200 f/3,5-4,8, un Carl Zeiss Touit 32mm f/1,8, două baterii, un inel de macro Fujifilm  MXCE 11, o tabletă LG GPad de 8,3 inch. Pentru că nu intenționez să mă deplasez tot timpul cu trepiedul după mine, am pus în geantă un mini trepied telescopic și un selfie stick/trepied Huawei AF14 pentru că intenționez să folosesc telefonul Huawei P10 lite pentru filmare și chiar fotografie. Despre trepiedul principal pot să spun că este preferatul meu, un trepied extrem de bine gândit și construit. Este un MeFoto Roadtrip, poate cel mai compact și stabil trepied pe care l-am avut sau testat. De curiozitate, geanta cu toate puse în ea, are 3,14 kg, o greutate mai mult decât decentă dacă stau și mă gândesc că acopăr o focală între 27-300 mm echivalentă full frame. Alte accesorii pe care le voi lua cu mine sunt două filtre, unul de polarizare Hoya Fusion și un Neutral Density Variabil Hoya NDX 3-400 în caz că mă apucă să fac expuneri lungi. Cardurile pe care le voi duce cu mine sunt două SanDiskuri Extreme Pro de 64 Gb. Întrucât am decis ca în perioada vacanței să postez fotografii în fiecare zi, stați aproape și urmăriți-mă pe platformele social media.

Horea și Cătălina

Calin AndraComment

Nu știu cum să încep această poveste, vorbind despre frumusețea unui cuplu tânăr și povestea lor sau despre experiența mea avută ca fotograf la nunta lor. Ce pot să spun este că fotografia de eveniment nu este preocuparea mea principală, activitatea mea ca fotograf de nuntă fiind limitată la 6-7 evenimente/an, dar atunci când particip ca fotograf la o nuntă îmi place să mă implic, să empatizez cu ei și în același timp să am libertate de mișcare. La nunta lor mi-a plăcut că am avut posibilitatea să folosesc ce echipament am vrut, nefiind privit cu suspiciune când am scos din geantă Fujifilm-ul ( un dSLR își găsise loc și el pe acolo în caz de...) și pot să spun că fiind prima nuntă trasă ca fotograf principal cu Fuji, experiența a fost wow. Despre ei și nunta lor, tot ce pot să spune este că a fost una frumoasă, sper că așa cum și-au dorit să fie, mi-a făcut plăcere să lucrez cu ei deja fiind cu gândul focusat la sedința foto after wedding, ca să nu folosesc alt termen. De când am schimbat sistemul folosit vreme de 12 ani pe Fuji, echipamentul în sine te îndeamnă să mergi în două direcții: documentare și portret. Asta simt eu și ca mine mulți alții. Portretul fiind genul de fotografie pe care îl practic preponderent m-a împins la câteva scenarii dar am încercat și o abordare mai documentară pentru unele momente, mergând practic pe un mix între cele două genuri. Acum trebuie să recunosc că îmi fac anumite planuri pentru viitor, mă simt oarecum motivat să reîncep cu fotografia de eveniment, dar despre toate acestea poate voi scrie în viitor. Până atunci nu aș vrea să închei fără a le ura încă odată ca toată iubirea din lume la ei să fie, să fie fericiți și sănătoși alături de cei dragi.

Ce cameră să îmi cumpăr?

Calin AndraComment
CALI5779-Edit.jpg

Îmi aduc aminte anii trecuți, mai exact prin anii 90, când nu se putea să pleci în concediu și să nu bagi în bagaj câteva role de film și o cameră. Era bine să ai la tine o cameră portabilă, ușor de folosit, să poată fi utilizată de vecinul de pătură la plajă sau de baciul care își mâna oile pe potecile munților că deh, pe vremea aia lumea trăia și era fericită fără selfy.  Azi stau și privesc retrospectiv, îmi dau seama că, cu ajutorul unor camere de plastic, cu o lentilă ieftină și câteva role de film am captat cele mai importante momente din viața mea, imagini cu soția mea, copilul meu, imagini pentru care nu a contat rezoluția sau performanțele în lumină scăzută pentru că sunt imagini cu noi, despre momentele importante pentru mine, imagini pe care le revăd într-un format 10 X 15 mai cu plăcere și mai des decât pe cele care ocupă câțiva TB pe hard disk-urile calculatorului. Azi la 20 de ani distanță stau și mă gândesc dacă echipamentul pe care îl am a meritat investiția. Stau și mă gândesc dacă cu adevărat avem nevoie de echipament extrem de performant pentru a capta amintiri. Îmi câștig existența ca fotograf, conștientizez că datorită echipamentului scump, pot oferii imagini tehnic mai calitative și mie îmi este mai ușor în munca mea, dar oamenii au tot timpul nevoie de aceste imagini? Cât de mult sunt ei reprezentați de performanța la ISO 6400 sau diafragme deschise precum gâtlejul unui băutor profesionist de bere. Sunt aceste cifre amintiri pentru ei? Probabil fotografiile făcute de ei mâine cu telefonul pe plajă, fericiți, iubindu-și copii, vor fi mai apreciate de ei peste ani decât niște cifre și specificații tehnice. Mulți cunoscuți apelează la mine și îmi cer sfatul atunci când vine vorba despre achiziția unui aparat de fotografiat. Primul lucru pe care îi întreb, este la ce le trebuie și ce buget au. Este foarte important să facem alegeri în funcție de necesități. Nu vrei să mergi în concediu cu un rucsac în care să pui un dSLR mare, cu teleobiective grele, flashuri și alte accesorii. poate o cameră bridge sau mirrorless cu un obiectiv all around ar fi o alegere mai potrivită dacă ești un fotograf pasionat și vrei imagini mai calitative asupra cărora să deții control total. Totuși pentru majoritatea oamenilor telefonul poate devenii ce a fost pentru mine acea cameră Konica, iar acest lucru se regăsește în statisticile care privesc vânzarea de aparate de fotografiat.

sursa: diyphotography.net

sursa: diyphotography.net

Spre exemplu vânzările de aparate dSLR/mirrorless au scăzut la jumătate din anul 2012 până în 2016, iar vânzările de camere bridge/compacte din 2010 au scăzut de 10 ori. Toate acestea pentru că evoluția telefoanelor și a aplicațiilor mobile au cucerit piața, ideea de click and share a distrus o industrie de miliarde de dolari dar în același timp a făcut loc pe piață altei industrii. Ce va urma este destul de greu de preconizat, fotografii cred că ar trebuii să se poată adapta noilor cerințe ale acestei piețe, să evolueze odată cu piața și cu clienții, iar dacă vor să își facă achiziții eu le recomand să aleagă în primul rând cu sufletul, să aleagă un aparat care să le facă plăcere să-l folosesc, care să-i determine să-l folosească, dar să nu uite că valoarea emoțională a amintirilor depinde de conținut și nu de echipament.

Încerc să-mi susțin afirmațiile prin faptul că deșii industria producătorilor de echipamente foto este în regres, din motive multiple pe care probabil le voi scrie cu altă ocazie, s-a raportat că în anul 2016 s-au făcut peste 1 trilion de fotografii, din care 13,4% s-au făcut cu aparate de fotografiat, 81,3% cu telefoane mobile iar diferența de 5,3% cu tablete. Sursa http: http://mylio.com/true-stories/tech-today/how-many-digital-photos-will-be-taken-2017-repost

Nevoia de schimbare

Calin AndraComment

De-a lungul timpului am făcut tot felul de fotografii, de la peisaj, macro, portret, fotografie de eveniment, jurnalism până la fotografie comercială și de produs. Am avut ocazia să fiu trainer pentru câțiva fotografi, să împărtășesc cu lumea din experiențele și trăirile mele prin intermediul fotografiilor pe care le-am făcut. Cu toate acestea, azi am un sentiment de nemulțumire, de neîmplinire. Dacă cineva m-ar pune să mă descriu ca fotograf, aș spune despre mine că sunt mai mult un fotograf tehnic, asta probabil datorită faptului că mi-a plăcut mereu tehnica și echipamentul fotografic, mi-a plăcut mereu să fiu corect, să fiu cum se zice: ca la carte. De curând, adică de vreo doi ani, am ajuns la concluzia că a fi tehnic poate fi un mare defect, gândirea și analiza în fotografie putând fi un adevărat zid în jurul creativității și a libertății de exprimare. La fel editarea unei fotografii, în încercarea de a atinge perfecțiunea unui chip sau peisaj, poate distruge tot ce înseamnă frumusețea lor naturală, poate distruge o poveste. Este ca și cum ai asculta o poezie recitată de un robot telefonic.  Îmi aduc aminte că în anul 2003 mi-am cumpărat primul aparat de fotografiat digital, un Canon. Am fost tare încântat de el, părea ceva nemaipomenit cu cei 3,2 mega pixeli, unealta perfectă pentru a face primii pași în universul digital. Eram atât de pasionat încât îl aveam mereu asupra mea. Am și acum pe un hard drive câteva fotografii făcute cu el care îmi sunt în continuare tare dragi. La fel și fotografiile făcute cu un Panasonic FZ 20, și cu Nikon D 80.  Apoi cred că a venit schimbarea, momentul în care tehnica a eclipsat pasiunea, am trecut pe aparate mai performante, full frame, mi-am cumpărat obiective, blitzuri, lumini de tot felul, geluri, modificatori de lumină, eram disperat să-mi creez propriul univers, să modelez totul după gustul și plăcerea mea. Dacă cerul nu era perfect, îl făceam eu, dacă pe portret era un rid în plus, bisturiul digital rezolva totul. Cu toate aceste, în continuare sunt nemulțumit, dar de curând am început să îmi reevaluez scara de valori a fotografiei. Primul lucru la care am renunțat, este atenția pe care o dau criticilor venite de la fotografi. În primul rând nu fac fotografie pentru fotografi, fac pentru mine și pentru clienții mei. Așa că nu mai mă deranjează o fotografie ușor neclară, nu mai mă deranjează o compoziție dezechilibrată și nici o încadratură atipică. Nu vreau să zic că este bine, dar vreau să mă concentrez pe emoții, pe momente, pe simțuri, pe trăiri, pe atitudine, pe imperfecțiune, pe frumusețea aia care vine din interiorul fiecărei ființe, pe gesturi, pe poveste. Vor fi schimbări, presimt asta, acolo unde lucrez pentru client, voi menține standardul impus de client, dar în ceea ce mă privește pe mine...simt că se vor schimba unele lucruri. 

IR 33 Cetatea Aradului

Calin AndraComment

Cum spuneam la începutul anului, unul dintre proiectele mele personale pe care le fac în cursul acestui an va fi făcut alături de o asociație nonprofit. Astfel am dat peste asociația IR 33 Cetatea Aradului, niște băieți pasionați de istorie și de tradițiile militare din zona noastră. Având la dispoziție o locație care se potrivește cu ideea proiectului, aceasta fiind Castelul Konopi, într-o duminică ne-am organizat să facem fotografiile. Asta a ieșit.

IR 33 - Cetatea Aradului

Irenne a story of war and passion

Simple idei și baliverneCalin Andra1 Comment

Proiectul Irenne mi-a încolțit în minte în urmă cu ceva timp când am văzut piesa de teatru dans Irenne, produsă de prietenul meu Onoriu Felea. O poveste bazată pe personaje reale, un aviator german și o fată frumoasă de pe meleagurile noastre, poveste care poate cu ușurință să devină subiect pentru aparatul de fotografiat în zilele noastre. Cu toate că am apelat la prieteni pentru a-mi servii drept modele și nu la actori profesioniști (Alex fiind protagonist în piesa de teatru dar nu este un actor profesionist), pot să spun că s-au implicat și au reușit să intre în roluri, ajutându-mă mult în încercarea mea de a crea o atmosferă credibilă. Dacă au mai fost nepotriviri este de înțeles, toți mai avem de învățat, dar cum aceste proiecte sunt destinate dezvoltării personale sper că pentru toată lumea a fost benefică această colaborare. Alături de Andreea Bolohan și Alexandru Urdaș, i-am avut alături de mine pe: Vali Cioban care s-a ocupat de vestimentație, coafura a fost realizată de Ali Sara, hairstylist la Beauty Line Professional, iar de machiaj s-a ocupat Iasmina Poptean. Le mulțumesc tuturor pentru implicare.

Irenne

Fashion cu Fujifilm X-T10

Simple idei și baliverneCalin AndraComment
Fashion

De aproape doi ani am schimbat sistemul foto Nikon pe Fujifilm. Am mai scris despre asta aici pe blog, despre motivele care au dus la acest lucru și despre cât de bine ne împăcăm. Pe zi ce trece cu toate că aparatul deja a fost înlocuit cu modelul din generația mai nouă X-T20, pe mine continuă să mă uimească cât de bun poate să fie și cât de polivalent și flexibil. La ultimul shooting pentru unul dintre clienții mei, m-am ambiționat să-i testez posibilitățile și limitările atunci când vine vorba despre fotografia de modă. Așa că am plecat la ședința foto cu un setup basic, format din Fujifilm X-T10, Fujinon XF 56mm f/1,2, XF 18-55 f/2,8-4 și Carl Zeiss Touit 32 mm f/1,8. Deoarece știam că voi avea de fotografiat atât în interior cât și afară, pentru setup-ul luminii am decis să folosesc un blitz Cactus RF 60, comandat de un trigger V6 și ceva umbrele. Pentru interior am dorit să merg pe lumină continuă, așa că am dus o lampă Youngnuo YN216. Nu vreau să pară că fac reclamă, nu iau nimic de la Fuji, ei probabil nici nu știu că exist, de aceea nici nu voi trage o concluzie, las imaginile să le apreciați și să tragă fiecare pentru el concluzia.

Home Studio Photography

Simple idei și baliverneCalin AndraComment
HOME STUDIO PHOTOART

Ca orice fotograf, mi-am dorit un spațiu în care să pot experimenta dincolo de banal, unde să pot controla în întregime fotografia. Așa am luat decizia de a transforma un spațiu pe care-l dețin în studio, un home studio. Nu este mare, dar este al meu și pot lucra în el așa cum îmi doresc. Cu siguranță nu va fi businessul vieții mele dar îmi oferă posibilități de perfecționare și experimentare ceea ce deja constituie un mare câștig. Primele încercări le-am făcut alături de Oana, pe care am cunoscut-o la un concurs unde eram fotograf oficial și a avut bunăvoința să-mi fi model. Mulțumesc Oana pentru răbdare și te mai aștept la studio. Pentru cei care doresc fotografie de studio, vă aștept din 27 aprilie.

Fiecare cu primăvara lui

Simple idei și baliverneCalin AndraComment

 

Azi dimineață în timp ce stăteam cu o cafea în față, am citit câteva rânduri scrise de un fost coleg, jurnalist de primă mână și mă gândeam cât de frumos poate fi să ai harul de a te exprima prin cuvinte, să reușești să transmiți ceea ce simți și vezi celor care au răbdarea de a citi rândurile scrise de tine. Mi-ar place și mie să pot face asta, mereu mi-am dorit să pot scrie așa, să am un blog care să fie citit, dar nu pot. De aceea încerc să transmit ce nu pot prin cuvinte, prin imagini. Deci, fiecare cu primăvara lui.

Convenția WeddingStaff 17-18 martie

Simple idei și baliverneCalin Andra1 Comment

Pentru prima dată în ultimii 20 de ani, am ales să-mi petrec ziua de naștere departe de ai mei, oferindu-mi drept cadou cu puțin egoism o escapadă de 2 zile în Timișoara. A treia zi, fiind workshopul lui Adam Alex am dat skip, locurile fiind limitate, dar m-am bucurat că am reușit să-i fac o fotografie pe care să o folosesc pe acest post. Știam că mă voi confrunta cu zeci de mesaje și telefoane de ”La mulți ani” trimise de prietenii mei (cărora le mulțumesc și pe această cale) dar mi-am asumat să-mi pun telefonul pe silence și să dau curs faptului că am câștigat un loc la Convenția Fotografilor de Nuntă oferit de Daniel Chindea, sufletul echipei WeddingStaff, la convenția din 17-18 martie care s-a ținut la Timișoara.  Inițial am rămas oarecum indiferent, adică mă gândeam: bun...ce pot să mai învăț eu pe acolo, doar apăs butoane de o căruță de ani, dar dacă tot s-a ivit ocazia hai să merg măcar de curiozitate, să văd ce este atât de diferit la fotografia de eveniment care se face acum, iar dacă nu îmi place, sâmbătă rămân acasă și mă chefuiesc . Ok, ok, vă spun eu, este diferit iar eu am rămas foarte încântat de faptul că am avut ocazia să ascult ideile unor oameni care au experiență în acest domeniu. Sincer vă spun că am rămas cu câteva idei foarte utile, pe care cu siguranță voi încerca să le pun în practică dacă mă voi decide să reintru pe piața fotografiei de eveniment și chiar regândesc la modul serios acest lucru. Ar fi impropriu să încep aici pe blog să spun ce s-a discutat pe acolo, cine e curios mai bine se gândește de pe acum să pună un bănuț deoparte și să se înscrie la următoarea ediție, oamenii nu vă vor plictisii cu diafragme, expuneri și compoziții în schimb vă oferă un bun suport educațional despre ce înseamnă fotografia de eveniment, promovare și tot ce stă în spatele unui business care să aibă succes în acest domeniu. Oricum ca și o concluzie finală, este nevoie mereu să investești în dezvoltarea ta personală, este nevoie să fi deschis la nou, să nu pleci la drum cu idei cum că ești bun și le ști pe toate și nu în ultimul rând, nasul mai jos să nu dai în gropi.

Strada

Simple idei și baliverneCalin AndraComment
STRADA

Vreme de opt ani am făcut fotografie pentru presă și ori de câte ori privesc în urmă îmi dau seama că a fost genul fotografic de care am fost cel mai îndrăgostit. Faptul că presa în România a luat-o într-o direcție pe care eu o consider greșită, că banii deveniseră o problemă, ei abia acoperind mentenanța echipamentului m-au făcut să renunț. Am renunțat dar mereu am dus dorul străzii. Cum de câteva zile la noi au început mitinguri și manifestații de stradă am luat aparatul și am ieșit. Pe STRADA.

Beijing Dance Academy

Calin AndraComment

Cu ocazia Anului Nou Chinezesc 2017, Anul Cocoșului de foc, am avut ocazia să particip la un spectacol al celebrei Academii de dans din Beijing, spectacol intitulat ”Comori folclorice din China”, prezentat în România prin Ambasada Republicii Populare Chinez și al Casei Româno-Chineze. Au fost prezentate douăsprezece dansuri folclorice din diferite zone ale Chinei, aparținând diferitelor etnii din China.

Înghețul

Calin AndraComment
Fujifilm X-T10, 18-55, MCEX-11, ISO 400, 1/500s, f8

Fujifilm X-T10, 18-55, MCEX-11, ISO 400, 1/500s, f8

Nu știu cum a fost pentru voi, dar pentru mine iarna aceasta pare să fie interminabilă. Frig, puțină zăpadă, frig din nou și o lipsă totală de soare. Cum naiba să îți meargă bine când scoți nasul din casă și nu vezi decât un interminabil cer gri. Bleah. Dar azi de dimineață am ginit o rază de soare și am decis să las căldura patului și să  mă mobilizez cumva să ies afară. Rapid am luat geanta, am băgat în ea dragul meu X-T10 cu 18-55 și am completat setupul cu 55-200. Văzând de pe balcon pomii plini de chiciură m-am gândit că n-ar fi rău să îmi iau MCEX-11, extensia de macro în ideea că poate reușesc să explorez lumea ...mai de aproape. În grabă am uitat să îmi iau căștile, singurul acompaniament disponibil  fiind lătratul unor câini bezmetici care probabil au belit și ei necontrolat ochii în soarele care încerca să se stabilească pe cer, dar când am ajuns la o tufă ornamentală (poate cătină da nu bag mâna în foc)  gândul mi-a zburat la Pour some sugar on me a celor de la Def Leppard, așa că fredonând am mers mai departe, câinii luând în primire pe un tip care își făcea alergarea de dimineață.

Fujifilm X-T10, 18-55, MCEX-11 ISO 800, 1/350, f/8

Fujifilm X-T10, 18-55, MCEX-11 ISO 800, 1/350, f/8

De cele mai multe ori atunci când fotografiem, în încercarea de a realiza ceva bun ne pierdem în detalii și aranjamente, când totul e la mâna noastră, doar trebuie să vedem să descoperim și să înțelegem că totul este predestinat și pregătit. De regulă nu știu să dau nume fotografiilor, mereu am avut o problemă cu asta, dar azi am știut în momentul în care am apăsat pe buton că această fotografie se va numii Frozen Fibonaccio. Cunoscătorii știu de ce.

Fujifilm X-T10, 18-55, MCEX-11, ISO 400, 1/250, f/5,6

Fujifilm X-T10, 18-55, MCEX-11, ISO 400, 1/250, f/5,6

Proiecte 2017

Calin AndraComment

Spuneam că pentru anul 2017 îmi doresc câteva proiecte personale, iată că fiind pe încheiere cu 2016, este momentul să anunț proiectele pentru 2017.

Cele 5 proiecte personale sunt:
1. City lights - 12 fotografii (city scapes)
2. Emotions - 12 fotografii (portret)
3. Shadows - 12 fotografii (eseu/abstract)
4. Street reflections - 12 fotografii (street photography)
5. Untouch - 12 fotografii

Cele 5 proiecte de voluntariat sunt:
1. Dress - o colecție a unui designer (12 fotografii)
2. Colors - un makeup artist (12 fotografii)
3. Artists and artisans - un artist (plastic, muzician,actor, etc) 12 fotografii
4. Hope - un parteneriat cu un ONG /club/sportivi
5. People and Places - o documentare în imaginii a unei localități/comunități.

Pentru ultimele 5 proiecte aștept propuneri de colaborare, sugestii, idei de la toți prietenii mei de pe facebook, puteți face cadou unul dintre proiecte persoanelor cunoscute care știți că ar avea nevoie de imagine. Nu costă nimic, eu iau foarte în serios aceste proiecte și dacă totul va fi ok, voi continua și în alți ani să le fac. Desigur voi alege cu cine voi colabora din cererile pe care le voi primii, cereri pe care le aștept până în data de 24 decembrie 2016 în privat. Îi voi anunța pe beneficiari, de asemenea în mod privat.

Proiecte

Calin AndraComment

Proiecte personale. L-am auzit zilele trecute pe Ted Vieira, un fotograf care mă inspiră tot mai mult, vorbind despre proiectele personale și despre importanța lor în activitatea unui fotograf. Cu toate că nu sunt aducătoare de venit, proiectele personale au o mare importanță în dezvoltarea personală, fiind obiective pe care te vei străduii să le atingi. Astfel motivat de aceste proiecte, voi aloca timp și resurse pentru a face totul mai organizat. Pentru anul 2017, mi-am propus să încep și eu să lucrez la astfel de proiecte și mi-am propus un număr de 5 proiecte. Dacă la fiecare proiect voi face minim 12 fotografii, ar trebui ca la sfârșitul anului să am un minim de 60 de fotografii. Nu este o cifră de neglijat, rămâne să îmi stabilesc proiectele și colaboratorii. 

Click & Share

Calin AndraComment

Zilele trecute am văzut pe canalul de youtube a lui Tony și Chelsea Northrup o emisiune în care se discută despre evoluția fotografiei, a echipamentelor și al consumatorilor de imagine. Își permit să și facă și câteva predicții bine documentate cu privire la viitorul industriei foto și la așteptările consumatorilor într-un viitor relativ scurt. Sincer până acum nu prea mi-am pus întrebarea: Ce voi face mâine ca și fotograf?  Adevărul este că digitalizarea aparatelor de fotografiat iar mai apoi avântul luat de industria telefoanelor mobile, pe foarte mulți i-a pus în mare încurcătură, așa că pentru a fi și eu cât de puțin informat, am făcut rapid câteva căutări pe google și am ajuns la un rezultat destul de ...ciudat. Astfel la sfârșitul anului 1999, an considerat vârful vânzărilor de filme foto de către Kodak, lider în industrie la acea vreme, în întreaga lume s-au făcut aproximativ 80 de miliarde de fotografii. Pare mult la o populație care depășea la acea vreme cu puțin peste 6 miliarde de oameni la nivelul întregului glob. Adică undeva la 14 fotografii de om într-un an. Ei bine, 16 ani mai târziu, într-un raport dat de către Facebook în luna mai 2015, se precizează că zilnic sunt postate pe serverele lor 2 miliarde de fotografii de către 1,4 miliarde de utilizatori, ceea ce însumează 730 miliarde de fotografii doar pe Facebook în acel an. În anul 2015, populația lumii ajunge la 7,324,782,225, ceea ce înseamnă că fiecare om de pe planetă ar trebuii să posteze dor pe facebook 100 de fotografii. Este mult, asta în special dacă analizăm graficele date de furnizorii de echipamente foto, care anual reduc vânzările la aparatele consumer și entry level. Telefonul mobil, fiind mereu asupra ta, devine cea mai utilizată cameră foto, iar platformele și aplicațiile dezvoltate pentru acestea încurajează folosirea lor. Astfel apare Instagram, platformă dedicată telefoanelor mobile, care doar prin diferite moduri neoficiale permite încărcarea fotografiilor de pe PC sau notebook, încurajând astfel utilizarea telefoanelor mobile. Să fie acesta momentul în care fotografii, dacă nu se adaptează și nu vor lua anumite măsuri vor ajunge precum cei de la Kodak, să își închidă afacerea sau să se reorienteze. Probabil. Piața oarecum o dovedește, fotografii fiind solicitați în ultimii ani în special la evenimente personale precum: nunta, botezul, aniversări etc. restul activităților fotografice rămânând la nivel de nișă, precum fotografia de modă, corporate sau comercială. Mi-e greu să zic că viitorul sună bine, dar cu siguranță vom afla cum va fi pentru că nu prea avem cum scăpa de el. 

Fujinon XF 56mm f/1,2 R

Calin Andra1 Comment

Primele impresii...

Poate unul dintre cele mai importante obiective din trusa unui fotograf, este obiectivul de portret. După marea trecere la sistemul Fujifilm, era normal să îmi reconsider prioritățile și să achiziționez un obiectiv dedicat portretului, așa că am început să studiez piața și să văd ce oferă Fujifilm în acest domeniu. Desigur îmi doream o focală fixă, deci XF 50-140 iese rapid din discuție, fiind și un obiectiv mare și greu, depășind propriul concept despre sistemul mirrorless. Așa că alegerea a fost relativ simplă, pe piață Fujifilm având trei obiective dedicate portretului. XF 56mm f/1,2 R, XF 56mm f/1,2 R APD și XF 90mm f/2 LM WR. Diferența dintre primele două constă  în faptul că cel de-al doilea dispune de un filtru de apodizare, care conferă cel puțin în specificații un bokeh mai ”cremos” cu sacrificiul unei diferențe de preț destul de substanțiale. XF 90, are un unghi de cuprindere echivalent cu 135mm în formatul 35mm full frame, nefiind pe gustul meu. În general la fotografia de portret pentru mine este importantă comunicarea cu subiectul, deci o focală echivalentă cu 85 mm m-ar face să mă simt perfect. Calculele fiind făcute, am ales varianta 56mm f/1,2 R. Scos din cutie, obiectivul șochează puțin prin dimensiune, cu parasolarul atașat fiind foarte aproape de dimensiunea unui Nikkor AF-S 85mm f/1,8, puțin cam mare și greu pentru un obiectiv mirrorless. Dar diafragma foarte deschisă, implică o dimensiune mai mare a obiectivului chiar dacă acoperă doar formatul APSC. Construcția optică este una relativ simplă, Fujinon optând pentru o formulă din 11 elemente, dispuse în 8 grupe incluzând un element asferic și două elemente extra low dispersion. Mecanismul diafragmei este format din 7 lamele rotunjite, oferind o diafragmă cu valori de la 1,2 la 16 în pași ajustabili de 1/3 EV prin intermediul unui inel dedicat. La valori ale diafragmei de 1,2 - 2, punctele de lumină se prezintă rotunde, bokehul fiind foarte bun, cu tranziții moi. 

Fujifilm X-T10, XF 56mm f/1,2 R, ISO 500, f/1,4, 1/125, flash Cactus RF60, difuzie umbrelă 80cm

Fujifilm X-T10, XF 56mm f/1,2 R, ISO 500, f/1,4, 1/125, flash Cactus RF60, difuzie umbrelă 80cm

Inelul diafragmei tipic obiectivelor Fujinon, funcționează frumos, cu un clicket specific care conferă fotografului o experiență de fotografiere inedită. De asemeni inelul de focus are o cursă fină și o dimensiune suficient de mare, fiind foarte facilă focalizarea manuală dacă se impune acest lucru. Focalizarea automată este precisă chiar dacă viteza de autofocus nu-l vor face obiectiv dedicat pentru sport. În schimb, focusul este consistent și precis.

Fujifilm X-T10, XF 56mm f/1,2 R, ISO 200, f/1,2, 1/640

Fujifilm X-T10, XF 56mm f/1,2 R, ISO 200, f/1,2, 1/640

Cum era de așteptat, redarea culorilor și contrastul sunt foarte bune, alături de simulările de film oferite de Fuji, fisierul jpeg fiind foarte bun, imaginea fiind sharp chiar de la cea mai deschisă diafragmă. Difracția începe să-și facă simțită prezența de la f/8 cel puțin din ce am văzut eu deșii trebuie să recunosc că rar am închis diafragma la f/2,8. 

Fujifilm X-T10, XF 56mm f/1,2 R, ISO 200, f/2,8, 1/180s Cactus RF 60, CTO gel

Fujifilm X-T10, XF 56mm f/1,2 R, ISO 200, f/2,8, 1/180s Cactus RF 60, CTO gel

Majoritatea obiectivelor focalizează bine și rapid în lumină bună așa că am trecut la testul suprem. Am găsit o locație aflată în beznă, doar ceva iluminat stradal dar și acela foarte slab. Am folosit pentru fotografiere un blitz declanșat radio, pus pe un trepied înalt, aprofimativ 3 metrii, fără modificator de lumină și cu zoomul la 105 mm, pe care am pus un gel CTO pentru a obține un fundal rece. Balansul de alb setat manual la 3800 K. Focusul a fost foarte precis, chiar dacă nu rapid, dar a contat mult faptul că nu a căutat foarte mult până să obțină punctul de clar. Desigur am folosit punctul central și am reîncadrat, rezultatul fiind foarte bun, mult mai bun decât în cazul obiectivului Carl Zeiss Touit 32mm f/1,8 pe care îl dețin. 

Fujifilm X-T10, XF 56mm f/1,2 R, ISO 400, f/1,2, 1/125s

Fujifilm X-T10, XF 56mm f/1,2 R, ISO 400, f/1,2, 1/125s

Obiectivul după cum era de așteptat este destul de greu, are 0,405 kg, fiind puțin mai greu decât un Nikkor AF-S 85mm f/1,8G care cântărește 0,350 kg și foarte puțin mai ușor decât Canon EF 85mm f/1.8 USM care cântărește 0,425 kg. Fujifilm a optat pentru acest obiectiv la un filet de 62mm, și o construcție de foarte bună calitate, carcasa obiectivului și montura fiind metalice. La fel și inelul de diafragmă și cel pentru focalizare. Doar parasolarul cu care obiectivul vine în cutie este dintr-un policarbonat de bună calitate. Obiectivul vine însoțit de capace față/spate și de o husă din microfibră neagră care se regăsește în mai toate cutiile obiectivelor Fujinon. Obiectivul este fabricat în Japonia.