calin andra photoart

Prin Maramures cu Carl Zeiss 32 mm f/1,8

Calin AndraComment

Profit de acest blog pentru a face un scurt review, bazat pe experiența mea împreună cu obiectivul Carl Zeiss Touit 32mm f/1,8 care pentru mine personal a devenit la scurt timp după achiziție un accesoriu nelipsit din geantă. În urmă cu puțin timp am optat pentru schimbarea întregului sistem foto, după 10 ani petrecuți alături de Nikon am decis că a venit vremea să schimb macazul și să îmi cumpăr un sistem care să mă apropie de bazele fotografiei, de acel sentiment unic pe care îl ai când potrivești diafragma din inel iar timpul de expunere pur si simplu îl potrivești dintr-o rotiță care are inscripționat pe ea valorile standard ale clipei care urmează să fie imortalizate. Desigur este vorba despre sistemul Fuji X, un sistem care mă face să descopăr de la un cadru la altul plăcerea de a fotografia. Cum era de așteptat după un obiectiv de kit, prima investiție a fost într-un obiectiv cu focală fixă și luminos. Oferta consta între obiectivul oferit de Fujinon, 35mm, f/1,4 și Carl Zeiss Touit 32mm, F/1,8. Cum îmi doream ca un Zeiss să se găsească prin geantă nu am stat prea mult pe gânduri și am achiziționat acest obiectiv, cu planuri de a-l testa într-o tabără fotografică la care urma să iau parte în luna octombrie în Maramureș.

Aici urma să supun atât obiectivul cât și aparatul, un X-T10 la tot felul de condiții care să îmi confirme sau să infirme faptul că un astfel de sistem poate sau nu să înlocuiască cu succes un dSLR

Primul lucru care m-a surprins plăcut la acest obiectiv a fost prezența unui contrast foarte bun chiar și la deschiderea maximă a diafragmei precum și gama dinamică extrem de mare. În interiorul unei vechi biserici din lemn am reușit să obțin fotografii bune în condițiile unei iluminări precare.

În atelierul de viori al unui meșter popular am testat simularea filmului, am ales filmul alb-negru cu filtru rosu și o diafragmă maxim deschisă. În ciuda luminii dificile, auto focusul chiar dacă a fost mai lent, a fost consistent și precis, oferind imagini clare chiar și la o sensibilitate mare. Pentru acest cadru am folosit un monopied, având un timp de expunere relativ lung.

Pe veranda unei case, am testat gama dinamică a aparatului și consistența focusului acestui obiectiv în contralumină. Am rămas impresionat de nivelul mare de detalii din zonele subexpuse dar și de lipsa aberațiilor cromatice prezente în aceste situații la echipamentul pe care obișnuiam să-l folosesc înainte. Păstrând linia artizanilor maramureșeni am trecut pe la o simpatică bătrânică care trudea la un război de țesut. Și aici Carl Zeiss s-a descurcat perfect, oferindu-mi cadre clare și bine expuse.

De remarcat la Fuji, culorile și calitatea oferite de formatul jpeg, în mare parte am folosit în interior simularea de film Classic Chrome, care oferă o frumoasă tonalitate de maro și o reproducere a tenului care mie personal îmi place foarte mult. Nici restul variantelor de simulare a filmului nu sunt mai prejos, dacă ar fi să fac un top personal al preferințelor pot spune că pentru exterior prefer Astia si Provia, Velvia rămânând exclusiv pentru peisaj. Fiind la început în acest sistem am ales să fotografiez în format RAW+Jpeg, dar ajuns în fața calculatorului cu fotografiile făcute am rămas impresionat de calitatea formatului jpeg.

În toate fotografiile nu am făcut editări substanțiale, mici cropuri și corecții ale expunerii, fără să intervin la culoare sau să aplic tonări. Am încercat să păstrez un stil jurnalistic care să reproducă cât mai bine momentele petrecute în Maramureș dar să și pună în evidență performanța acestui sistem, încă nou și pentru mine dar care cu siguranță în ceea ce mă privește pe mine și necesitățile mele poate înlocuii un sistem dSLR.