calin andra photoart

Click & Share

Calin AndraComment

Zilele trecute am văzut pe canalul de youtube a lui Tony și Chelsea Northrup o emisiune în care se discută despre evoluția fotografiei, a echipamentelor și al consumatorilor de imagine. Își permit să și facă și câteva predicții bine documentate cu privire la viitorul industriei foto și la așteptările consumatorilor într-un viitor relativ scurt. Sincer până acum nu prea mi-am pus întrebarea: Ce voi face mâine ca și fotograf?  Adevărul este că digitalizarea aparatelor de fotografiat iar mai apoi avântul luat de industria telefoanelor mobile, pe foarte mulți i-a pus în mare încurcătură, așa că pentru a fi și eu cât de puțin informat, am făcut rapid câteva căutări pe google și am ajuns la un rezultat destul de ...ciudat. Astfel la sfârșitul anului 1999, an considerat vârful vânzărilor de filme foto de către Kodak, lider în industrie la acea vreme, în întreaga lume s-au făcut aproximativ 80 de miliarde de fotografii. Pare mult la o populație care depășea la acea vreme cu puțin peste 6 miliarde de oameni la nivelul întregului glob. Adică undeva la 14 fotografii de om într-un an. Ei bine, 16 ani mai târziu, într-un raport dat de către Facebook în luna mai 2015, se precizează că zilnic sunt postate pe serverele lor 2 miliarde de fotografii de către 1,4 miliarde de utilizatori, ceea ce însumează 730 miliarde de fotografii doar pe Facebook în acel an. În anul 2015, populația lumii ajunge la 7,324,782,225, ceea ce înseamnă că fiecare om de pe planetă ar trebuii să posteze dor pe facebook 100 de fotografii. Este mult, asta în special dacă analizăm graficele date de furnizorii de echipamente foto, care anual reduc vânzările la aparatele consumer și entry level. Telefonul mobil, fiind mereu asupra ta, devine cea mai utilizată cameră foto, iar platformele și aplicațiile dezvoltate pentru acestea încurajează folosirea lor. Astfel apare Instagram, platformă dedicată telefoanelor mobile, care doar prin diferite moduri neoficiale permite încărcarea fotografiilor de pe PC sau notebook, încurajând astfel utilizarea telefoanelor mobile. Să fie acesta momentul în care fotografii, dacă nu se adaptează și nu vor lua anumite măsuri vor ajunge precum cei de la Kodak, să își închidă afacerea sau să se reorienteze. Probabil. Piața oarecum o dovedește, fotografii fiind solicitați în ultimii ani în special la evenimente personale precum: nunta, botezul, aniversări etc. restul activităților fotografice rămânând la nivel de nișă, precum fotografia de modă, corporate sau comercială. Mi-e greu să zic că viitorul sună bine, dar cu siguranță vom afla cum va fi pentru că nu prea avem cum scăpa de el.